چرا چیزهای شگفت انگیزی که در وب می بینم را به اشتراک نمی گذارم؟

قبلا به دلایل مختلف به وجوهی از جواب سوال بالا اشاره کرده ام. به دنبالِ اشتراکِ اون لینک فکر کردم شاید بد نباشه به طور سر جمع یه اشاره بکنم به این دلایل، هرچند تکراری باشن. البته دلایل جدا از هم هم نیستن، شاید یکیشون بیانِ دیگه ای از یکی دیگه شون باشه.

1.

اول از همه این که اینجا یه وبلاگ شخصیه و استراتژی من برای اینجا اینه که مطالبی رو بذارم که خودم نوشتمشون، حتی اگه خودم ننوشته باشمشون، چیزی باشن که حرفی در موردشون داشته باشم. شاید اگه یه زمانی توی یه شبکه ی اجتماعی عضو بشم اونجا راحت تر مطالبِ دیگران رو به اشتراک بذارم یا چیزای جالب و شگفت انگیز رو شِیر کنم.

2.

یه چیزی که برای من جالب یا حتی مفید بوده، هیچ لزومی نداره که برای دیگران جالب یا مفید باشه. این جمله بدیهیه، ولی می خوام بیشتر درباره ی احتمالِ مفید نبودنش چیزایی بگم:

شاید قبلا به انحای دیگه گفته باشم که برای هر فردی در هر لحظه تنها یک چیز مفیده. و اون هم مهم ترین چیزیه که باید بهش برسه*، فضا علمی و دقیق شد، اگه جمله ای به این دقت رو قبول ندارید. بذارید با یه جمله ی نسبتا نادقیق جایگزینش کنم: برای هر فردی در هر دوران از زندگیش یه طیف از چیزها مفید هستن. مثلا اگه برای کسی که تنبله بخش هایی از نهج البلاغه که در مذمت دنیاست رو بخونید، خب خیلی براش مضره. یا اگه برای کسی که به طور مرضی از خدا می ترسه، آیات جهنم رو بخونید به اضطرابش دامن می زنید و حالش رو بدتر می کنید. این دو مثال توی فضای دینی بود، توی فضاهای دیگه هم مثال های بسیاری وجود داره. مثلا کسی که براش لازم و ضروریه که در یک شغل کارآموزی کنه، اگه اطلاعات بیش از حد درباره ی کارآفرینی و مدیریت داشته باشه دیرتر به هدفش می رسه و حتی شاید کاملا از هدفش منحرف بشه و هیچ وقت بهش نرسه.

یکی از چالش هایی که منبر هم باهاش مواجه هست همینه، وقتی برای یه جمعِ بزرگ، از همه ی سنین و همه ی افکار سخنرانی می کنی به احتمالِ زیاد حرفایی که می زنی برای یه عده مضره و برای یه عده مفید (شاید بعد از بررسی بشه گفت عده ی اول معمولا از عده ی دوم بیشتر هستن، باید پژوهشی انجام بشه). درباره ی این موضوع می شه بیشتر صحبت کرد، ولی اینجا جاش نیست.

به همین علت، هدفم از نوشتن این وبلاگ کمک کردن به دیگران نیست. به بیان دیگه: برای کمک به یه نفر باید نیازهاش رو خوب بشناسی، و این وبلاگ هم مخاطبِ مشخصی نداره، پس نمی تونم مطالب متناسب با نیازِ مخاطب تولید کنم. در واقع همین قدر هم که می نویسم نمی تونم ادعای مفید بودن یا جالب بودن در موردش داشته باشم، و یه جورایی اضافه است - توی پستِ اولِ این وبلاگ به این معنا اشاره ای کرده ام - چه برسه به مطالبِ کپی ای که بخوام بذارم.

3.

با توجه به بخشِ دومِ این نوشته:

منطقی تره که هر کس دنبال هر چی که حس می کنه براش مفیده (یا جذاب) بره، نه این که ما همه ی چیزای مفید رو توی گوشِ همه ی آدما بچپونیم. (چپوندن واژه ی دقیقیه) و من هم از اون آدماش نیستم که اهل چپوندن باشم.

در واقع اگه کسی دنبال سرگرمیه، این وبلاگ انتخاب خوبی نیست؛ اگه کسی دنبال مطالب علمیه، باز هم این وبلاگ جای خوبی نیست و .... پس این وبلاگ رو کیا باید بخونن؟ فقط کسایی که می خوان وبلاگِ ادریس میرویسی رو بخونن بهتره اینجا رو بخونن، بقیه دارن وقتشونو تلف می کنن. و من هم از اون آدماش نیستم که دوست داشته باشم وقت دیگران تلف بشه (حتی اگه خودشون بخوان).

4.

با فرض این که قرار باشه چیزهای شگفت انگیز و یا مفید رو به اشتراک بذارم؛ مشکل اساسی اینه که این چیزها بی نهایت هستن؛ و چون من نمی تونم همه شون رو به اشتراک بذارم و شما هم نمی تونید همه اش رو بخونید، مجبوریم دست به انتخاب بزنیم. انتخابِ من می شه بخش اول این نوشته، و انتخاب شما می شه بخش سوم این نوشته.

5 و غیره.

چیزهای دیگه ای هم به ذهنم می رسه، 

مثل این که فضای وب و محتوا این روزها به اندازه ی کافی شبیه فاضلاب هست، و "شِیر کردن" اگه آگاهانه و با دقت انجام نشه این فضا رو بیشتر به گند می کشه.

یا این که حوصله ی مخاطب شدیدا سر می ره، چون مطالبی که می تونم به اشتراک بذارم تقریبا هیچ نقطه ی مشترکی ندارن تا عده ی مشخصی از افراد رو راضی نگه دارن.

و ...

البته توجه دارید که خیلی کم چیزهایی رو به اشتراک می ذارم، ولی شاید کمتر از حدِ مورد انتظاره. شاید یه علتی که شبکه های اجتماعی رو ترک کردم همین اشتراک گذاری های عبث بود.

----------------------------

* که خدا وظیفه داره این تنها چیزِ مفید رو به هر کس (هر موجودی) برسونه؛ که در هر لحظه داره این کارو می کنه، الحمدلله. و همین جا بگم: به میزانی که ما هم خواستارِ این مهم ترین چیز باشیم انسانیم و رشد می کنیم و به خدا نزدیک می شیم، و به میزانی که نادیده بگیریمش یا چیز دیگه ای بخوایم یا .... از همه ی موجودات دیگه کمتریم. (موجودات دیگه طوعا و کرها این مهم ترین چیز رو می پذیرن، قرعه ی کار به نام ما دیوونه ها زده شده.)


موضوعاتِ مرتبط:
نکات خوبی بود.
خداوند یاورتان!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">