باید جمال چهره ات حجت موجه باشه.

تلویزیون داره هفت رو نشون می ده، و تمرکز برام سخته؛ بهروز افخمی با اون حالتِ شیرینِ حرف زدنش، و با اون محبتی که نسبت بهش دارم نمی ذاره راحت تمرکز کنم. از طرف دیگه این چند وقته با جاهای شگفت انگیزی توی وب آشنا شده ام که خیلی از وقتِ آنلاینم رو می گیره و فرصت کمتری برای بودن توی بخش مدیریت وبلاگم برام باقی می ذاره؛ ولی همه اش 25 دقیقه تا پایان امروز وقت دارم، پس مثل دیشب مجبورم بنویسم.

نگاهی به پست هایی که قرار بنویسم می اندازم، همه به غیر از یکیشون نیاز به زمان بیشتری برای نوشته شدن دارن، پس درباره همونی که زمان کمتری می خواد می نویسم: "باید جمال چهره ات حجت موجه باشه."

دوتا دانشجو که از نظر تفکر با هم اختلاف دارن، در حال بحث کردن هستن.

مردی سعی داره همسرش رو درباره ی موضوعی قانع کنه.

پدری داره برای بچه هاش استدلال میاره که فلان کار رو انجام بدن.

یکی از کارکنانِ شرکتی داره یه ایده که به نظرش کار شرکت رو بهبود می ده مطرح می کنه.

...

فکر می کنم بخش خیلی خیلی زیادی از میزانِ حجیتِ حرفای ما، ربطی به میزانِ منطقی بودنِ استدلال هامون نداره. شاید اگه همین طوری بخوام یه عدد بگم، توی تعاملاتِ معمولیِ روزانه مون، تنها 20 درصد از تاثیرگذاری و مورد قبول واقع شدنِ حرفامون مربوط به قوت استدلال هامون باشه. عوامل زیادی توی این پذیرفته شدن حرف ها موثرن که الان نمی خوام راجع بهشون صحبت کنم. عواملی که با دونستنشون شبیهِ جادوگرا می شیم، می تونیم به راحتی دیگران رو برای خواسته هامون ترغیب کنیم. و با ندونستنشون مثل آدمای لالی خواهیم بود که حتی اگه صددرصد منطقی صحبت کنیم تنها 20 درصد از حرفمون رو می تونیم منتقل کنیم.

یکی از این عوامل "جمالِ چهره"، یا همون احترامیه که دیگران بهمون می ذارن؛ عظمتی که برای وجودمون قائلن؛ هر چقدر توی ذهن طرف مقابل آدمِ حسابی تری باشیم، به شدت حرفامون موثرتر واقع می شه. و ما خیلی از اوقات ازش غافلیم، حتی در حالتِ ایده آل، آدمایی که خیلی بزرگن با اشاراتشون دیگران رو برای پیروی از خودشون مجاب می کنن.

یکم بیشتر به روابطمون با دیگران فکر کنیم، حواسمون هست که این عامل چقدر تاثیر داره؟ به اصلاحِ چهره ی خودمون در چشمِ دیگران توجه داریم؟


موضوعاتِ مرتبط:
طاها میرویسی ۰۳ بهمن ۹۴ , ۱۶:۳۴
بلینک!

شوخی کردم بابا :| فقط دیدم وبلاگت گنده شده، گفتم بد نیست تبادل لینک کنیم! :)

اینا رو چرا ننوشتی؟
زکاتتوپرداخت کن خوبه. 

سلام؛ 

چیا رو ننوشتم؟ سوال خوب نصف علمه، سوال خوب بپرس.
تا جایی که بتونم پرداخت می کنم، همین وبلاگ نوشتن نوعی از پرداختشه.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">